zondag 2 mei 2010

ICT-coördinator: functie of taak?


De discussie zat er aan te komen. Het werd me de laatste tijd al wel eens gevraagd: ICT-coördinator, is dat nou een functie of een taak?
Waarom deze vraag? Omdat ons bestuur bezig is met het
functiebouwwerk. Omdat de functiemix er aan zit te komen. In het concept functiebouwhuis van ons bestuur is ICT-coördinator, net als RT-er en IB-er, een taak en geen functie!

Zijn ICT-coördinatoren de stroop op de pannenkoek?

Toen ik vorig jaar klaagde (ja, dat doe ik wel eens) over de werkdruk, bood een collega mij aan dat zij wel ICT-coördinator wilde worden. Ik vond dat geen goed plan; ik ben inmiddels tien jaar ICT-coördinator en ben in elk geval op het gebied van schroefjes, stekkertjes en kabeltjes meegegroeid met ons netwerk. Begonnen met zo’n 10 PC’s, allemaal tweedehandsjes, krijgertjes en zeer verschillend. Stand alones, natuurlijk. Wat een tijd ging er in zitten!
Bij de verhuizing, zes jaar geleden, werd er een netwerk aangelegd. We begonnen met 14 PC’s. Tien in de bovenbouw en vier administratief. Inmiddels zijn het er zo’n kleine 100. Daarbij kunnen we 12 digiborden optellen. Van die bijna 100 computers staan er 70 in lokalen en werkhoeken, duidelijk voor gebruik door kinderen. Van die 70 zijn er 21 notebooks, die functioneren in een draadloos netwerk. 12 PC’s horen bij digiborden. Van de overige kleine 18 PC’s is de helft voor administratief gebruik; de andere helft heeft een gemengde functie. De scheidslijnen zijn niet altijd helder. Verder hebben we vijf netwerkprinters, waarvan twee kleurenprinters, in ons netwerk. Tel daarbij nog een stand-alone printer, digitale microscopen en meer klein grut. We hebben de zorg voor een kamp-PC, een disco-PC en nog een stand alone. Verder lijkt de ICT-coördinator verantwoordelijk voor alles waar een stekker aan zit, variërend van telefooncentrale (maar dat is dan wel de “C” van ICT) tot tosti-ijzer (zou dat dan de “T” zijn? Informatie, Communicatie, Tosti-ijzers!).


Ik heb me wel eens laten vertellen dat in echte bedrijven (ik weiger onderwijs nog steeds als echt bedrijf te zien, hoewel er wel steevast pogingen toe worden ondernomen) per 200 PC’s een systeembeheerder/ICT-er rondloopt. Dat klopt aardig met de 20 uren per week die ik ben vrijgeroosterd. In die 20 uren ben ik ICT-coördinator, iCOACH en coördinator W&T (wetenschap en techniek).
Het beheer van het netwerk is uitbesteed aan een grote partij in onderwijs&ICT. Dat betekent echter niet dat ik van de schroefjes, stekkertjes en kabeltjes af ben. Een los kabeltje is via remote-control nog steeds niet vast te maken. Zo is er dus nog altijd meer dan voldoende tijd te besteden aan de hardware. Ik vind goed werkende hardware ook een eerste vereiste om collegae enthousiast te maken voor ICT. Haperende PC’s, vastlopende software: het begeestert collegae natuurlijk niet.
Omdat we –als een echt bedrijf- inmiddels ook afschrijven en goedkoop moeten inkopen, gaat er veel tijd op aan prijsvergelijking, hardware proberen en installeren.

Alleen al voor deze taken heb ik me de afgelopen 10 jaren veel eigen moeten maken. Ik was geen computernerd toen ik hier aan begon.

Inmiddels ben ik handig, weet m’n weg te vinden en weet ik ook op internet m’n bronnen te vinden om problemen te tackelen. Veel collegae vinden me een superman.


Niet even iets wat een collega na de zomervakantie “even” overneemt.

Maar goed: van de 20 uren, die ook nog deels aan W&T moeten worden besteed, gaat veel tijd op aan hard- en software. Er blijft weinig tijd over voor wat een belangrijke invulling van het werk van de ICT-coördinator/iCOACH zou moeten zijn: inhoudelijk werk. Daarbij valt te denken aan didactische ondersteuning, scholing van collegae, beleid maken, vernieuwing aanjagen, coaching, richting geven.
Ik hoop steeds dat ik daar in de volgende periode (na de vakantie, volgend schooljaar) meer tijd voor kan vrijmaken. Tot op heden lukt dat nog niet. Ik blijf echter hoopvol!
Om aan dit gedeelte van de invulling van het ICT-coördinatorschap te kunnen werken, heb ik een post HBO-opleiding iCOACH gedaan: projectplannen, veranderingen aanjagen, coaching. Verder lees ik veel –op internet en in de vakbladen- en probeer ik op die manier bij te blijven in ontwikkelingen, trends, visies. Ik twitter, ik blog ik communiceer met anderen, ik deel! Vanuit de hoopvolle gedachte dat ik er volgend jaar meer tijd aan zal kunnen besteden, zal ik me meer bezig houden met visieontwikkeling, beleid, inbedding, bewaking en coaching. Al met al ook niet iets wat je op een regenachtige namiddag aan een collega overdraagt.


Kortom:

  • omdat het ICT-coördinatorschap niet zomaar even over is te nemen, vanwege de in lange tijd opgebouwde knowhow
  • én omdat de ICT-coördinator (mede) visie ontwikkelt, beleid maakt en bewaakt, coacht en dus onderwijsinhoudelijk bezig is
  • én omdat de ICT-coördinator de expert op school is, waarvoor hij veel moet lezen & communiceren,

vind ik ICT-coördinator (of welke andere schone titel we ook kunnen verzinnen) een functie binnen de school.



Dat betekent ook dat er ooit goed gewerkt zal moeten worden aan overdracht. Dat wordt nog een heel traject! Ik hoop dat dit niet mijn toekomstbeeld wordt!


Zie ook: http://netwijs.blogspot.com/2010/04/ict-coordinator-is-geen-taak-maar-een.html

Geen opmerkingen: