donderdag 28 oktober 2010

Over van PRIMARY naar INSPIRE

Sinds de eerste digitale schoolborden van PROMETHEAN onze school binnenkwamen, in april 2008, werken we met ACTIV PRIMARY3. Een enkele collega werkt zelfs met ACTIV STUDIO. Inmiddels hebben alle midden- en bovenbouwgroepen een PROMETHEAN ACTIVBOARD en hangt een door mij gewonnen bord in onze hal. Totaal zijn het er twaalf.















ACTIV PRIMARY3 voldoet goed. Inmiddels kunnen alle collegae min of meer met het programma overweg. En zolang je niet weet wat er allemaal nog meer is, mis je niets en heb je geen behoefte aan extra zaken.















Vorig jaar zag ACTIV INSPIRE het licht. Toen ik het de eerste keer zag, schrok ik behoorlijk: INSPIRE wordt ook wel de “Donald Duck”-versie genoemd. De kleuren spatten er van af. Ik vond het dan ook te veel van het goede.
Maar omdat in ICT altijd alles verandert en niets voor eeuwig is, ging ook ik langzaam wennen aan het idee dat we misschien wel zouden moeten overstappen. Ik ging op zoek naar wat voordelen voor ons:
• De ondersteuning van PRIMARY zal gaan stoppen;
• Binnen INSPIRE kan met twee pennen tegelijkertijd op het bord worden gewerkt. Geweldig voor onze Montessorischool, waar veel wordt samengewerkt;
• ACTIVOTE (de stemeitjes) gebruiken binnen INSPIRE is een stuk simpeler dan binnen PRIMARY.














Ik wilde de overstap eigenlijk direct na de zomervakantie maken, maar omdat ik van de servicedesk van onze netwerkbeheerder geen antwoord kreeg op de door mij gestelde vragen, stelde ik het project uit.

Het werd nu: herfstvakantie. Mijn vragen waren inmiddels –na wat herinneringen verstuurd te hebben- beantwoord. Vlak voor de herfstvakantie verspreidde ik een ICT-nieuwsbrief, zodat de collegae alvast wisten dat hen een verandering te wachten stond. Tevens adviseerde ik iedereen een account te maken bij PROMETHEANPLANET.COM. Dit vanwege de mogelijkheid om INSPIRE voor thuis te downloaden en vanwege de cursussen voor INSPIRE.















Vrijdag voor de herfstvakantie vroeg ik onze netwerkbeheerder om ACIVE INSPIRE op ons netwerk te installeren. Verder maakte ik op een externe harde schijf een back-up van alle gedeelde PRIMARY-bestanden, zoals de gedeelde flipcharts. Het installeren van software gebeurde op afstand, dus maandag kreeg ik de mededeling dat het programma was geïnstalleerd.

De vrijdag in de vakantie ging ik aan de slag. De map met gedeelde flipcharts werd uit PRIMARY door mij gekopieerd naar INSPIRE. Ik keek of alles werkte en jawel: prima! Daarna zette ik de snelkoppeling naar INSPIRE op het bureaublad van de leerkrachten. Ik logde in als leerkracht en toen ging het mis: ik kon vanuit INSPIRE niet naar de gedeelde flipcharts. Hoe kon dat nu? Na enig denkwerk kwam ik op het volgende: zowel het programma als de flipcharts staan op een locatie waar leerkrachten geen lees- en schrijfrechten hebben. Als “admin” heb ik die wel, maar toen ik als leerkracht inlogde had ik die niet. Het programma wordt opgestart met een snelkoppeling op het bureaublad, die verwijst naar de locatie waar men niet bij kan. Zo werkt alle netwerksoftware. Vanuit PRIMARY kon men dan bij de gedeelde flipcharts (op diezelfde locatie), maar met INSPIRE lukte dat niet. Wat nu? De servicedesk bood een oplossing: zet een snelkoppeling naar de map op het bureaublad. Dat werkt wel, maar nu moeten collegae die een gedeelde flipchart willen openen eerst omslachtig naar die map navigeren. Dat kan overigens niet door direct een locatie te kiezen (afgeschermd door onze netwerkbeheerder, want men komt dan op een netwerkschijf waar men geen rechten voor heeft), maar wel door steeds de map naar het bovenliggende niveau te kiezen! Het systeem blijkt dus maar half dichtgetimmerd: wat linksom niet kan, kan rechtsom weer wel!
Ik kon me voorstellen dat dit voor de minder ICT-vaardigen niet handig was, dus besloot ik de PRIMARY-snelkoppeling nog maar niet van het bureaublad te verwijderen. Ik maakte een nieuwsbrief dat INSPIRE er was en hoe men bij de gedeelde flipcharts kon komen, maar dat PRIMARY voorlopig (2 weken) nog beschikbaar was. Wel moedigde ik iedereen aan om –ook al wilde men onder lesuren met PRIMARY werken- vooral kennis te gaan maken met INSPIRE. Deze nieuwsbrief verspreidde ik en tevens plakte ik ‘m op elke bord-PC. Zo kon het niet mis gaan.

Maandag was de grote dag. Het aantal vragen bij de koffie om 8.15 uur viel me mee; het waren er niet veel. Ook aan het einde van de dag had ik nog niet veel gehoord.

Dinsdag ging ik aan de slag met de resourcebibliotheek. Ook daar verwachtte ik dat mijn collegae niet de rechten zouden hebben hier zomaar bij te kunnen. Toch werkte dat dan weer wel. Vreemd eigenlijk.

Donderdag zat ik bij de bovenbouwvergadering. Belangrijkste vraag was eigenlijk hoe met een flipchart uit “mijn flipcharts” moest openen. Die staan op de eigen gebruikersschijf in het netwerk in de map “mijn documenten”. Natuurlijk moeten die vanuit de map ActivPrimary3 worden geopend. Daar was nog niemand op gekomen! Eens kijken of we al die mappen kunnen herbenoemen. Ik had wat meer gebruikersvragen verwacht, maar die bleven uit. Gelukkig, want ik was zelf vooral met de technische kant bezig geweest.

Inmiddels heb ik de Trainingsboeken “Werken met ActiveInspire Primary” en "Werken met ActivInspire Studio"besteld en binnen gekregen. Daar ga ik zeker de komende dagen in spitten, want de vragen zullen toch wel komen en wellicht ga ik één of meer workshops verzorgen. Dan kan ik me uitleven op de gebruikerskant.


"Werken met ActivInspire Primary" en "Werken met ActivInspire Studio" zijn uitgegeven door Van Buurt Boek en zijn te bestellen bij Van Buurt Boek (http://www.vanbuurtboek.nl/) of De Rode Planeet (http://www.drp.nl/)

Natuurlijk ga ik bij onze netwerkbeheerder nog wel eens kijken of dat openen van gedeelde flipcharts niet eenvoudiger kan. En verder ga ik nu snel met ACTIVOTE aan de slag.

Geen opmerkingen: