zaterdag 13 maart 2010

IPON 2010

Hoewel ik vorig jaar de tweede IPON nogal teleurstellend vond (tja, ik had op de eerste IPON een digibord gewonnen!) en ik me had voorgenomen om in 2010 deze beurs maar eens over te slaan, ging ik woensdag 10 maart toch naar Utrecht. In het workshopprogramma had ik toch wel weer leuke dingen gezien en ik wilde mijn ICT-stagiair (3e jaars MBO) ook kennis laten maken met een onderwijs-ICT-beurs. Daarna kwam ik ook nog op het spoor van de TeachMeet en dat zag er veelbelovend uit.

Al voor openingstijd staan we voor de ingang, dus hebben we de tijd even een kop koffie te doen. Direct bij de opening eerst naar de stand van onze netwerkleverancier/-beheerder.
Eerst spreken we over ACTIVOTE, dat we maar niet aan een bord geregistreerd krijgen. Geruststellend om te weten dat we het op gaan lossen.
Verder is er niet veel nieuws onder de zon.
Eén PC met vier of zes netwerkmonitoren kennen we al. We gaan binnenkort een aantal netwerkstations en CRT-monitoren vervangen en dit zou een optie kunnen zijn.
Niet eerder gezien: een handig tablet voor bij digiborden: het IPboard tablet JL-TB3124RDV (What’s in a name?). Prijs nog niet bekend (maar op internet vanaf $ 400 gesignaleerd).



Na deze babbel even oversteken naar het terras om de plenaire kick-off door Eugene Bos mee te maken. Daar loop ik zomaar tegen een studiegenote aan, met wie ik vorig jaar de opleiding iCOACH heb gedaan. Effe bijbeppen! De kick-off begint saai, maar dat blijkt ironisch bedoeld. ICT doe je ook met creativiteit, je hart, liefde. We doen wat oefeningen om de linker- en rechterhersenhelft samen te laten werken. Grappig om te merken dat een samenwerkingsopdracht met alleen de linkerhersenhelft goed gaat, met twee hersenhelften moeizaam, en vervolgens met alleen de rechterhersenhelft weer goed.

Onze eerste workshop is “Leren over en met web 2.0 in het onderwijs” door Margreet van den Berg. Ik heb ooit van Margreet een workshop gevolgd over “gaming in het onderwijs”, waarbij ik kennis maakte met het programma “denk-stap-sprong” (
http://denkstapsprong.geedesign.com/). Inmiddels kijk ik regelmatig op haar blog (http://ict-en-onderwijs.blogspot.com/) en weet ik dat zij bezig is met het opzetten van een fonds om goede ICT-ideeën te stimuleren.
Nu houdt ze een presentatie over de cursus “23 OVC dingen” (
http://www.prodocent.nl/mediawijsheid/).


Ik zie direct mogelijkheden om hiermee aan de slag te gaan. De cursussen bovenschools (vier scholen in ons bestuur) aanbieden, gegeven door één van de drie ICT-coördinatoren, facultatieve deelname. Ik ga dit snel met mijn collegae bespreken, zodat we na de zomervakantie van start kunnen gaan.

Lekker praktisch en direct een idee: mijn IPON kan al niet meer stuk.

We gaan de beursvloer op. Een zinvolle stop maken we bij Productief (
http://www.productief.nl/athena/site/php/page_show_-4_1.html). We hebben op school veel materiaal van hen (Spektro, Ein-O, Khet), maar ik heb de link met ICT nog niet gelegd. Onder de naam “Plannex” (http://www.plannex.nl/) biedt Productief een digitale leeromgeving aan. Tijdens mijn scholenbezoek in Engeland, heb ik wel gezien dat dit in Engeland gemeengoed is. In Nederland ken ik de ELO’s wel uit het voortgezet onderwijs, maar niet in het PO. Ooit heb ik een ELO voor het PO gezien, maar dat was een uit het VO afkomstige verbouwde versie. Dat was te zien ook. In Plannex ga ik met zeker verdiepen. Misschien meedoen met de pilot. Krijg ik iedereen mee op school?

Ik blijf ook even hangen op de stand van Creative Learning Lab (
http://www.creativelearninglab.org/). In verschillende hoeken zijn kinderen onder begeleiding aan het werk. Leuk, de koppeling van vakgebieden zoals tekenen en techniek met ICT: zelf maken van dansmatten (sloop een toetsenbord en gebruik de aansluiting van de cursortoetsen), tekenen en gebruiken van chroma key, animatiefilmpjes maken.

Op de stand van de TheACTIVBoardPeople (PROMETHEAN) (
http://www.theactivboardpeople.nl/) kijken we even rond. Geen nieuws. Wel bespreken we ook hier ons ACTIVOTE-probleem en er wordt direct biedt men aan om op school te komen kijken. Fijn dat het kan; we proberen het eerst met ondersteuning van onze (netwerk-)leverancier. Lukt het niet, dan vallen we terug op The ACTIV Board People.

De touchtables breken nog niet door. Er staat er één bij SMART en ik zie een verdwaalde Microsoft Surface.


Wel de opmars van de LCD-schermen. We zien zelfs al een 65” met krijtrichel en whiteboard-oren. De prijzen zijn nog steeds hoger dan de prijs van een complete set digibord, beamer, hoogteverstelling, luidsprekers en PC. Het duurt dus nog wel even voordat ze echt de school binnenkomen.

Het wordt tijd voor een koffie en een broodje, dus we gaan even zitten op een terras. Een saucijzenbroodje kunnen we natuurlijk niet weerstaan!

We gaan naar de keynote van Samantha Peter van Google. Ze breekt uiteraard een lans voor alle Google-applicaties zoals Gmail, Google Talk, Google Docs en meer (
www.google.com/a/edu). Google stelt al deze apps niet belangeloos, maar wel gratis, ter beschikking van het onderwijs.
Ik heb altijd enige weerstand tegen Google: Big Brother is watching you. Ixquick (
http://www.ixquick.nl/) is mijn standaard zoekmachine. (Ja, je hebt gelijk: mijn blog is ook op Googles Blogger!) Net vandaag zie ik een tweet over een youtubefilmpje over Google.






Toch maar zo min mogelijk Google for me!

Dan naar de workshop “Beeld, geluid en actie, digitale creativiteit”. In deze workshop vertelt een leerkracht hoe met Adobe-producten, te leveren door APS IT-diensten, fotoverhalen en films kunnen worden gemaakt. Tussen de items door mogen we jongleren: de ballen vliegen om m’n oren. Motto: “als je iets echt wilt leren, dan kan dat!”. Een matige presentatie, onnodig opgeleukt door een cursus jongleren.

Door naar de volgende workshop: Paul Veringa (ABZHW /

http://www.abzhw.nl/) en Nico Oud (Novomentor / http://www.novomentor.nl/) presenteren “Mobiel leren, meer dan een gadget”. Een PDA (HTC) met GPS wijst de kinderen de weg. Onderweg kunnen vragen worden gesteld. Vaak denk je dan dat die vragen dan erg op natuur of cultuur gericht zullen zijn, maar ook reken- of taalvragen (bijvoorbeeld woordenschat) zijn mogelijk. Jammer dat we met deze apparaten niet even naar buiten kunnen.

Ook jammer is overigens de slechte akoestiek in de “theaters” waar de workshops plaatsvinden. Een soort aquarium met open dak, zodat alle geluiden van de beurs en naastliggende theaters er tot doordringen. Daarbij wat onhandig gedoe met matige headsets en ook nog slechte versterking van het geluid van filmpjes op de digiborden! Kortom: het kost moeite de workshops te volgen.

Onze laatste workshop gaat over het project dat Kennisnet en APS binnenkort met een school in Eibergen gaan uitvoeren: hoe ziet de school er in de toekomst uit. (
http://www.hetlerenvandetoekomst.nl/

).
Met name Jelle Berens, de directeur van de school, is erg enthousiast. Ik ga dit project zeker op internet volgen!


De beursvloer loopt inmiddels aardig leeg, maar nu begint het after-programma: de TeachMeet. Een unconference na de beurs. (http://www.ipononline.nl/bezoekers/54-teachmeet / http://teachmeetnlipon2010.pbworks.com/). Een van de theaters loopt tussen 17.00 en 17.30 uur vol. Een stuk of vijftig mensen. Ik verwachtte een groot aantal jonge honden, maar er zijn veel meer mensen van mijn leeftijd.
Het principe is eenvoudig: van tevoren hebben zich sprekers/spreeksters aangemeld voor een micro-opresentatie (7 minuten) of nano-presentatie (2 minuten). Er is voldoende drank aanwezig: fris, bier, wijn. Met dank aan de sponsoren! Een digitale fruitmachine kiest de spreker/spreekster. Die heeft dan een minuurtje om de spullen gereed te maken. Daarbij ontspint zich bijna steevast een strijd tussen Mac- en PC-gebruikers. Dan start de presentatie. En powerpoint is een doodzonde (behalve voor Willem Karssenberg –
http://www.trendmatcher.nl/). Loopt de techniek vast: jammer dan! Gewoon doorgaan. Een halve minuut voor het einde van de presentatie houdt iemand uit het publiek een pluchen Pikachu in de lucht, die bij de timerstand 00:00 voor de voeten van de spreker wordt gegooid. De presentatie is dan ten einde.

De presentaties waar ik het meest van meeneem zijn die van (wederom) Margreet van den Berg over haar fonds, Mats Englin over het betrekken van kinderen in de organisatie van ICT op school. Ook de presentatie van Willem Karssenberg schudt me even wakker: muizen als stemkastjes. We hebben dus een set ACTIVOTE op school, maar soms kunnen dingen simpeler!

Om 20.00 uur moeten we het gebouw uit zijn, dus niet alle presentaties komen aan bod. Om kwart over acht ben ik weer thuis. Moe, maar zeker weer geënthousiasmeerd en vol ideeën.

Volgend jaar zeker weer naar de IPON!

1 opmerking:

ik ga zei

Wat een mooi en uitgebreid verslag Leendert-Jan!
Volgens mij moet jij veel vaker gaan bloggen...
Wat vond je stagiaire er nu van?